10+1 érdekes Motivációs bázis
A Magyar értelmező szótár meghatározása szerint:
„Cselekvésre késztető tényező, amely növeli a személy hajlandóságát és észszerű ok lesz neki arra, hogy megtegyen egy elvárt cselekvést vagy engedelmeskedjen egy utasításnak. Ez a hajlandóságot kiváltó tényező egymást követő lépcsőfokokként helyezkedik el egy skálán.
Ha nincs meg a motiváció, elmarad a tett. A motiváció lehet építő, de lehet romboló szándékú is.
A szó eredete a latin: motivus (mozgató), moveo (mozdít).”
Minden cselekvésünk és szándékunk mozgatórugója, melyet megcéloztunk, el szeretnénk érni. A motiváció, motiválás képessége alapvető emberi tulajdonságunk, okkal tesszük, amit teszünk. A kisgyermek a szülei mosolyáért, az óvodás az óvónő dicséretéért, az iskolás azért, hogy ő legyen az első, az ötösökért, pirospontokért, dicséretért. A középiskolás a továbbtanulásért, sikeres szakmáért, míg végül a felnőtt a pénzért, gyerekeiért, egészségért, megbecsültségért tesz fáradalmas dolgokat és küzd a céljaiért. Az, hogy kinek mi bír ösztönző értékkel, az az én szakmám során nagyon eltérő és sokféle lehet. A sikeres és élvezetes tanórák és fejlesztő foglalkozások kulcsát képezik ezek kiderítése. Viszont a felkutatás időigényes feladat. Már az első találkozás alkalmával megkérdezem a szülőktől és a gyerekektől, hogy mit szeretnek, mi az, ami érdekli őket. Nyilván, ha beszélő gyermekkel van dolgunk, ezek az ismétlődő témák is könnyen árulkodnak azzal kapcsolatban, hogy mi van a figyelme fókuszában. Az már a pedagógus kreativitásától függ, hogy ezt milyen formában lehet beépíteni az órai munkába. Ha sikerrel jártunk, jutalmunk az önfeledt öröm és izgatottság, a várakozás pezsdítő aktivitása, a közös munka során. A pozitív élménnyel pedig könnyebb előhívni a tanultakat. A filozofikus okfejtéssel nem is szaporítanám a szót, (de aki még tovább mélyedne velem a témában nyugodtan keressen meg). A továbbiakban néhány speciális érdeklődési kört mutatnék be, amelyre a tanórai vagy a viselkedésváltoztatást célzó motivációt építettem.
- Az egyik gyerkőcöm, (és tudom, hogy ez sokakat érintő motiváció) imádja a számítógépes játékokat és a pókembert. Ebből azért sokféle jutalmat ki lehet hozni, de mivel a matek viszont nehezen megy, így a diszkalkulia reedukációs feladataimmal kapcsoltam össze, méghozzá egy társasjáték keretében. A feladatokhoz kártyákat készítettem, matematikai eszközöket használtam és természetesen a hősök kinyomtatott képeit lehet gyűjteni minden egyes sikeresen megoldott feladatért. Ez az óra végi játékunk.
- A számítógépes játék másik variációja, hogy amikor egy nem kívánt viselkedést próbáltam leépíteni, akkor az elvárt viselkedés teljesítése esetén, a nap végén egy általa választott kinyomtatott képet vihetett magával.
- A folyton mozgó, kontrollt gyakorló gyermekem számára az volt motiváló, ha az óra végén ő találhatott ki nekem feladatot, amit szorgalmas diákként meg is csináltam. (Mellesleg öröm volt tőle viszont látni azokat a feladatokat, amiket a mozgásterápián nálam tanult.)
- Iskolai környezetben gyakran használok mosolygóst, aminek összegyűjtésével a nap végén előre lehet lépni egyet Jutalomország felé. (Jutalomországban természetesen egy kincsesláda várja, apró ajándékokkal.)
- Kis óvodásom kedvenc édessége az After Eight, mi sem könnyebb, mint ebből elnyerni egy csoki kockát egy-egy foglalkozás alkalmával. Az ételeknél fontos, hogy ne túletessünk, hanem mértékkel egy apró, de ámbár nem mindennapos, számára finom dolgot válasszunk.
- Volt olyan nem beszélő óvodásom, aki minden elvégzett feladat után azonnali jutalmat kapott, fújtam neki egyet a buborékfújóval, amit kipukkanthatott.
- Az egyik kisfiút nagyon érdeklik a szerszámok, zúgó-búgó, pörgő háztartási gépek. Óra végén bekapcsolhatja a porszívómat, ventilátort miegymást.
- Egy már nagyobb iskolásom imádta a Bogyó és Babócát. Óra végén elmeséltem egy történetet, amelyiket kiválasztotta.
- Középiskolásaim mindenféle fura zenét hallgattak amiről, illetve az előadó hátteréről, életéről imádtak mesélni. Óra végén meghallgattunk egyet, azok közül, amit kedveltek.
- Felsős lányok, imádták a 36 darabos művész ceruza készlet Őket ezt bevonva, önismereti témákat feldolgozva lehetett motiválni.
+1 Óvodai és iskolai szociális és emocionális fejlesztés után mindig lerajzoltuk a legjobb élményeket. Idővel az is ragaszkodott hozzá, aki utált rajzolni. Bár a rajz a foglalkozás része volt, de idővel már ez önmagában is motiválóan hatott. Nem a szépség számított, mindenkinek megköszöntem a munkáját, hogy dolgozott, majd szociális jutalmat választhattak bárkitől: puszit, tapsot vagy ölelést.
És napestig sorolhatnám. Ahány ember, annyi féle érdeklődés, más-más motivációs bázis. Időnként változik és ezekhez a változásokhoz is igazodnunk kell, bármennyire is fájó, hogy a korábbi, már működött, de most mégsem.
Remélem tetszett a bejegyzés, ha igen likeoljátok vagy szóljatok hozzá.
Kérdéssel keressetek online konzultáció keretében bizalommal.
Üdvölettel:
Czakó Szabina
gyógypedagógus
