10+1 érdekes MOTIVÁCIÓS BÁZIS

10+1 érdekes Motivációs bázis

A Magyar értelmező szótár meghatározása szerint:

Cselekvésre késztető tényező, amely növeli a személy hajlandóságát és észszerű ok lesz neki arra, hogy megtegyen egy elvárt cselekvést vagy engedelmeskedjen egy utasításnak. Ez a hajlandóságot kiváltó tényező egymást követő lépcsőfokokként helyezkedik el egy skálán.

 Ha nincs meg a motiváció, elmarad a tett. A motiváció lehet építő, de lehet romboló szándékú is.
A szó eredete a latin: motivus (mozgató), moveo (mozdít).”

Minden cselekvésünk és szándékunk mozgatórugója, melyet megcéloztunk, el szeretnénk érni. A motiváció, motiválás képessége alapvető emberi tulajdonságunk,  okkal tesszük, amit teszünk.  A kisgyermek a szülei mosolyáért, az óvodás az óvónő dicséretéért, az iskolás azért, hogy ő legyen az első, az ötösökért, pirospontokért, dicséretért. A középiskolás a továbbtanulásért, sikeres szakmáért, míg végül a felnőtt a pénzért, gyerekeiért, egészségért, megbecsültségért tesz fáradalmas dolgokat és küzd a céljaiért. Az, hogy kinek mi bír ösztönző értékkel, az az én szakmám során nagyon eltérő és sokféle lehet. A sikeres és élvezetes tanórák és fejlesztő foglalkozások kulcsát képezik ezek kiderítése.  Viszont a felkutatás időigényes feladat. Már az első találkozás alkalmával megkérdezem a szülőktől és a gyerekektől, hogy mit szeretnek, mi az, ami érdekli őket. Nyilván, ha beszélő gyermekkel van dolgunk, ezek az ismétlődő témák is könnyen árulkodnak azzal kapcsolatban, hogy mi van a figyelme fókuszában. Az már a pedagógus kreativitásától függ, hogy ezt milyen formában lehet beépíteni az órai munkába. Ha sikerrel jártunk,  jutalmunk az önfeledt öröm és izgatottság, a várakozás pezsdítő aktivitása, a közös munka során. A pozitív élménnyel pedig könnyebb előhívni a tanultakat. A filozofikus okfejtéssel nem is szaporítanám a szót, (de aki még tovább mélyedne velem a témában nyugodtan keressen meg). A továbbiakban néhány speciális érdeklődési kört mutatnék be, amelyre a tanórai vagy a viselkedésváltoztatást célzó motivációt építettem. 

  1. Az egyik gyerkőcöm,  (és tudom, hogy ez sokakat érintő motiváció) imádja a számítógépes játékokat és a pókembert. Ebből azért sokféle jutalmat ki lehet hozni, de mivel a matek viszont nehezen megy, így a diszkalkulia reedukációs feladataimmal kapcsoltam össze, méghozzá egy társasjáték keretében.  A feladatokhoz kártyákat készítettem, matematikai eszközöket használtam és természetesen a hősök kinyomtatott képeit lehet gyűjteni minden egyes sikeresen megoldott feladatért. Ez az óra végi játékunk.
  2. A számítógépes játék másik variációja, hogy amikor egy nem kívánt viselkedést próbáltam leépíteni, akkor az elvárt viselkedés teljesítése esetén, a nap végén egy általa választott kinyomtatott képet vihetett magával.
  3. A folyton mozgó, kontrollt gyakorló gyermekem számára az volt motiváló, ha az óra végén ő találhatott ki nekem feladatot, amit szorgalmas diákként meg is csináltam.  (Mellesleg öröm volt tőle viszont látni azokat a feladatokat, amiket a mozgásterápián nálam tanult.)
  4. Iskolai környezetben gyakran használok mosolygóst, aminek összegyűjtésével a nap végén előre lehet lépni egyet Jutalomország felé. (Jutalomországban természetesen egy kincsesláda várja, apró ajándékokkal.)
  5. Kis óvodásom kedvenc édessége az After Eight, mi sem könnyebb,  mint ebből elnyerni egy csoki kockát egy-egy foglalkozás alkalmával. Az ételeknél fontos, hogy ne túletessünk, hanem mértékkel egy apró, de ámbár nem mindennapos, számára finom dolgot válasszunk.
  6. Volt olyan nem beszélő óvodásom, aki minden elvégzett feladat után azonnali jutalmat kapott, fújtam neki egyet a buborékfújóval, amit kipukkanthatott.
  7. Az egyik kisfiút nagyon érdeklik a szerszámok, zúgó-búgó, pörgő háztartási gépek. Óra végén bekapcsolhatja a porszívómat, ventilátort miegymást.
  8. Egy már nagyobb iskolásom imádta a Bogyó és Babócát. Óra végén elmeséltem egy történetet, amelyiket kiválasztotta.
  9. Középiskolásaim mindenféle fura zenét hallgattak amiről, illetve az előadó hátteréről, életéről imádtak mesélni. Óra végén meghallgattunk egyet, azok közül, amit kedveltek. 
  10. Felsős lányok, imádták a 36 darabos művész ceruza készlet Őket ezt bevonva, önismereti témákat feldolgozva lehetett motiválni.

+1 Óvodai és iskolai szociális és emocionális fejlesztés után mindig lerajzoltuk a legjobb élményeket.  Idővel az is ragaszkodott hozzá, aki utált rajzolni. Bár a rajz a foglalkozás része volt, de idővel már ez önmagában is motiválóan hatott. Nem a szépség számított, mindenkinek megköszöntem a munkáját, hogy dolgozott, majd szociális jutalmat választhattak bárkitől: puszit, tapsot vagy ölelést.

És napestig sorolhatnám. Ahány ember, annyi féle érdeklődés, más-más motivációs bázis. Időnként változik és ezekhez a változásokhoz is igazodnunk kell, bármennyire is fájó, hogy a korábbi, már működött, de most mégsem.

Remélem tetszett a bejegyzés, ha igen likeoljátok vagy szóljatok hozzá.

Kérdéssel keressetek online konzultáció keretében bizalommal.

Üdvölettel:

Czakó Szabina

gyógypedagógus

Vélemény, hozzászólás?